Sunday, July 18, 2010

PELBAGAI PETUA DAN PANDUAN

TUJUH PERKARA MENGELAKKAN DARIPADA MUDAH LUPA/MENJADI PELUPA

- Elakkan minum air yang telah dimasuki semut
- Jangan kencing berdiri
- Jangan merenung atau memandang najis
- Jangan tidur dari zohor hingga melewati waktu asar
- Jangan suka membaca batu nisan di perkuburan
- Jangan suka makan organ dalaman spt hati, limpa dsb
- Jangan makan hasil daripada wang haram

MENGELAK SESEORANG DARIPADA BERFIKIRAN NEGATIF/SENTIASA
MENYALAHKAN ORANG LAIN
Jangan ajar anak-anak dengan mengatakan sesuatu yang elok sebagai tidak elok semata-mata kerana kita tidak dapat atau tidak mahu mendapatkannya apabila diminta oleh anak-anak,
misalnya: apabila anak minta belikan sesuatu barang permainan, oleh kerana kita tidak mampu membelikannya maka kita katakan barang permainan tersebut tidak elok atau tidak baik. Didiklah anak-anak suka kepada perkara baik dan benci kepada perkara buruk sejak dari kecil.

MENGATASI MASALAH MIGRAIN DAN SELSEMA/BERSIN WAKTU PAGI
Apabila mandi hendaklah mulakan daripada membasahkan badan dari kaki dan perlahan-lahan naik ke atas. Akhir sekali barulah membasahkan muka dan kepala. Ini terutamanya apabila mandi pada waktu subuh/pagi. Insya Allah jika diamalkan selalu, akan dapat mengatasi masalah di atas.

MENGATASI MASALAH CEPAT LETIH
Amalkan setiap pagi menarik nafas panjang-panjang melalui hidung seberapa banyak yang boleh, kemudian tahan nafas seberapa lama yang boleh, baru dilepaskan melalui mulut. Ulang beberapa kali. Elok dilakukan sebaik sahaja bangun dari tidur dalam keadaan duduk bersila. Jika diamalkan setiap pagi, Insya Allah badan akan rasa cergas, tidak cepat rasa letih, stamina akan lebih tahan malah kita akan rasa lebih rajin dan bertenaga.

SUPAYA BADAN LEBIH TAHAN/KUAT
Semasa makan jangan diselangseli dengan minum air. Sebaik-baiknya selepas makan terutama selepas makan nasi, jangan terus minum air. Ambil masa seberapa lama yang boleh misalnya lima atau sepuluh minit, barulah ambil minuman. Insya Allah.

No comments:

JOHOL MAJU, AMAN, SEJAHTERA