Thursday, February 4, 2010

Satu JKKK Satu Produk

Usaha menggalakkan setiap kampung atau JKKK di Dun Johol menghasilkan sekurang-kurangnya satu produk telah mendapat sambutan. berikut di senaraikan produk-produk tersebut mengikut JKKK.

JKKK Tulang Rimau
Terdapat Pengusaha Anyaman Rotan yang diusahakan oleh En. Azahari bin Muyub bersama keluragnya. Telah diusahakan lebih 10 tahun yang lalu. Hasilnay untuk pasaran tempatan dan juga di luar hingga ke Melaka. Menerima tempahan dari luar dan sentiasa sedia menerima tempahan. Bengkelnye bersebelahan rumah beliau di Kg. Tulang Rimau.

JKKK Dingkir Inas
TErnakan ikan keli yang diusahakan oleh En. Mohd Layar Zainudin. Mempunyai 6 kolam. Mengeluarkan 900kg setiap bulan dan memberikan pendapatan RM 2000.00 sebulan. Ternakan ikan keli juga diusahakan oleh Pn. Dalilah bt Othman yang mempunyai 7 buah kolam kanvas dan menghasilkan lebih kurang 400kg sebulan. Memberikan pendapatan antara RM 15000.00 hingga RM 2000.00 sebulan.
Projek tanaman sayur-sayuran yang diusahakan oleh Hj. Shamsudin bin Md. Ali di Dingkir seluas 30 ekor. Projek ini merupakan yang terbesar diusahakan oleh orang Melayu yang dimulai pada tahun 2000. Menerima peruntukan dariapda LPP NS sebanyak RM 400 000. Menghasilkan lebih kurang 112 sebulan dan memberikan pendapatan RM 15 000.00 sebulan. Hasil di pasarkan ke Pasar Borong Selayang dan Puchong setiap hari.

JKKK Renggoh
Ternakan ikan keli yang diusahakan oelh Nurshuhadah bt. Azizan. Mempunyai 4 buah kolam kanvas. Mengeluarkan 600 kg sebulan.
Ternakan ikan keli yang diusahakan oleh Sulatin bin Mat Haris.Mempunyai 6 buah kolam kanvas. Menghasilkan 600 kg sebulan dengan pendapatan antara RM 2000.00 - RM 3000.00 sebulan. Beliau juga mengusahakan ikan keli salai.
Di JKKK Simat ini juga terdapat pengusaha yang mengusahakan ternakan kambing yang diusahakan sejak tahun 2007. Pengusaha tersebut En. Mohd Nor Yasin menternak sebanyak 60 ekor kambing dengan modal sendiri.

JKKK Nuri
Ternakan ikan keli yang diusahakan oleh Othman b. Hj. Mad Din. Mempunyai 9 buah kolam. Menghasilkan 1.2 MT sebulan.

JKKK Kuala Johol
Tanaman Pisang yang diusahakan oleh Hj. Wan Talib Wan Abd. Rahman di Kampung Changgang, Kuala Johol seluas 6 ekar dengan modal sendiri. Menghasilkan lebih kurang 5MT sebulan. Memberikan pendapatan RM 1500.00 sebulan.

JKKK Tumang
Projek tanaman cendawan yang diusahakan oleh Abd. Rahim bin Shamsudin di Kampung Lending. Diusahakan mulai tahun 2007. Mempunyai sebuiah bnagsal. Mengeluarkan modal sendiri. Mengahsilkan 0.5 MT sebulan dan memberikan pendapatan lebih kurang RM 2000.00 sebulan.

JKKK Padang Jual
Menghasilkan kuih 'Apam Johol' yang diusahakan oleh Pn. Roah bt. Md. Ali di Kg. Padang Jual, JOhol. Mula diusahakan sejak tahun 1995 dengan modal sendiri. Mengeluarkan lebih kurang 3000 unit kuih sebulan. Memberikan pendapatan lebih kurang RM400.00 sebulan.
Pengeluaran REBUNG yang diusahakan oleh Hj. Manas bin Itam dengan penanaman buluh rebung seluas 15 ekar di Kg. Padang Jual, Kuala Johol, Geduhom, dan Dingkir. Dengan modal sendiri. Mendapatkan nasihat teknikal daripada FRIM. Jenis-jenis buluh rebung yang ditanam ialah buluh beting, buluh betong, buluh madu BURMA, buluh tumpat, buluh madu THAILAND dan buluh madu KEMBOJA. Pasaran tempatan dan luar tetapi tidak mencukupi kerana permintaan yang tinggi.

JKKK Iyor
Pembenihan udang galah dan ikan air tawar yang diusahakan oleh Syarikat KEMUDI EKSPENSI SENTRAL SDN.BHD. iaitu syarikat anak tempatan dengan modal sendiri RM 850 000.00. diusahakan di atas tanah seluas 6 ekar di No. 1, Jalam Kolam Kampung Iyor, Air Mawang, Johol. Syarikat yang dipunyai oleh Keluarga Mohamad Khairul Zolkople ini telah dimulakan sejak tahun lepas. Projek ini mengandungi 13 buah kolam tanah, 12 buah kolam fiber, 10 buah kolam simen. 11 buak kolam tanah untuk ternakan ikan petutu, sebuah bangunan pejabat, stor dan sebagainya. Pengusaha juga menternak puyuh, ayam kampong, itik, angsa, itik nila, ikan tilapia dan ikan daging. Pasaran untuk udang galah dan benih udang galah hingga ke Singapura dan Thailand.
Di Kg. Iyor juga terdapat pengusaha yang memelihara ikan keli dan mengeluarkan ikan keli yang dikenali senagai 'ikan keli organik'. Pengusahanya ialah Nurul bt. Muhammad.
Seorang lagi pengusaha di Kampung ini iaitu Salehudin Ismail juga mengusahakan ikan keli di samping mengusahakan tanaman pisang.
Selain itu, seornag lagi pengusaha Hj. Jaafar Abdul Majid mengusahakan ternakan kambing dari jenis Boer dan Janapari yang setakat ini berjumlah 50 ekor menggunaka modal sendiri. Diusahakan sejak tahun 2007.

No comments:

JOHOL MAJU, AMAN, SEJAHTERA